Regeringen har beslutat om ytterligare regeländringar för vattenkraftens omprövning.
Ändringarna omfattar den metod som ska användas för att bestämma god ekologisk potential för en vattenförekomst samt vilka förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att en vattenförekomst ska anses ha en väsentligt ändrad fysisk karaktär. Vidare innebär ändringarna att maxantalet ledamöter i vattendelegationerna utökas från högst elva till högst tolv. Syftet att utöka antalet ledamöter till tolv är för att regeringen, vid behov, ska kunna tillsätta en ledamot med vattenkraftkompetens. Även syftet med den samverkan som ska ske inför omprövning för moderna miljövillkor förtydligas genom regeländringarna.
De nya regeländringarna har införts i förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter, i vattenförvaltningsförordningen (2004:660) och förordningen (2017:872) om vattendelegationer.
I 42 b § förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter införs följande nya punkt 3 (kursivt nedan):
”42 b § Syftet med samverkan enligt 42 a § är att inför de individuella prövningarna av berörda verksamheter sammanställa det underlag som behövs för att
1. alla verksamheter inom en prövningsgrupp ska kunna förses med moderna miljövillkor på ett sätt som, i enlighet med 11 kap. 28 § miljöbalken, innebär största möjliga nytta för vattenmiljön och en effektiv tillgång till vattenkraftsel,
2. tillgodose krav på en ansökans innehåll enligt 22 kap. 1 § 4 miljöbalken, och
3. de länsstyrelser som är vattenmyndigheter ska kunna
a) bedriva arbetet med klassificering och kvalitetskrav enligt vattenförvaltningsförordningen (2004:660) med den prioriteringsordning som behövs för att genomföra den nationella planen för moderna miljövillkor, och
b) utföra den översyn som avses i 42 a § tredje stycket.
Samverkan ska ske i den omfattning som länsstyrelsen bedömer vara lämplig med hänsyn till syftet med samverkan, antalet verksamheter som berörs, den eller de berörda prövningsgruppernas storlek och förutsättningarna i övrigt.”
I 4 kap. vattenförvaltningsförordningen (2004:660) införs följande ändringar (kursiv nedan); 6 § ändras och det införs fyra nya paragrafer, 3 a – 3 b §§, 4 b § och 10 a §. Dessutom införs en ny bilaga 3 innehållande riktvärden för produktionsförlust av vattenkraftsel fördelat på huvudavrinningsområden.
”3 a § När vatten lagras för kraftproduktion ska vattenmyndigheten vid bedömningen av om förutsättningarna är uppfyllda för att förklara en ytvattenförekomst som kraftigt modifierad enligt 3 § särskilt beakta intresset av en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel, vilket ska bidra till att säkerställa
1. att riktvärdet för det aktuella huvudavrinningsområdet enligt bilaga 3 inte riskerar att överskridas,
2. att den nationella elberedskapen inte försämras, och
3. reglerkraften i en vattenverksamhet för produktion av vattenkraftsel som är av vikt för elsystemets leveranssäkerhet i Sverige.”
”3 b § En ytvattenförekomsts fysiska karaktär ska anses ha ändrats på ett väsentligt sätt till följd av att vatten lagras för kraftproduktion när
1. minst två hydromorfologiska kvalitetsfaktorer kan antas ha sämre än god status, eller
2. det på annat sätt framgår att påverkan på ytvattenförekomstens fysiska karaktär är väsentlig.”
”4 b § När maximal ekologisk potential bestäms för en ytvattenförekomst som förklarats kraftigt modifierad till följd av att vatten lagras för kraftproduktion, ska de åtgärder eller kombinationer av åtgärder väljas som
1. effektivt förbättrar vattenmiljön, med beaktande av att ytvattenförekomstens fysiska karaktär är väsentligt ändrad, och
2. inte påverkar kraftproduktionen på ett betydande negativt sätt i den mening som avses i 3 § 1 d.
När god ekologisk potential fastställs för en kraftigt modifierad ytvattenförekomst som avses i första stycket ska de åtgärder eller kombinationer av åtgärder väljas som under jämförbara förhållanden har visats vara effektiva för att uppnå ett tillstånd som motsvarar lätta förändringar jämfört med ytvattenförekomstens ekologiska förhållanden vid maximal ekologisk potential.”
”6 § Kvalitetskraven för skyddade områden ska fastställas så att alla normer och mål uppfylls, om inte annat följer av den lagstiftning enligt vilken de skyddade områdena har fastställts.”
”10 a § När vatten lagras för kraftproduktion ska vattenmyndigheten vid bedömningen av om förutsättningarna är uppfyllda för att besluta om mindre stränga krav för en ytvattenförekomst enligt 10 § särskilt beakta intresset av en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel, vilket ska bidra till att säkerställa
1. att riktvärdet för det aktuella huvudavrinningsområdet enligt bilaga 3 inte riskerar att överskridas,
2. att den nationella elberedskapen inte försämras, och
3. reglerkraften i en vattenverksamhet för produktion av vattenkraftsel som är av vikt för elsystemets leveranssäkerhet i Sverige.”
I 4 § förordning (2017:872) om vattendelegationer införs följande ändring (kursivt nedan):
”4 § Vattendelegationen ska bestå av högst tolv ledamöter som utses av regeringen för en bestämd tid.
Delegationen ska bestå av sakkunniga företrädare för länsstyrelser och andra sakkunniga.”
Regeringskansliet remitterade förslagen ”Nya regler för att förbättra villkoren för omprövningen av vattenkraft” under förra året och regeringen beslutade sedan i maj 2025 att som ett första steg införa några av förslagen dels i förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter, dels i vattenförvaltningsförordningen (2004:660). Med anledning av regeringens beslut i maj skrev vi en artikel om förordningsändringarna, översynen av HARO-värden och den kommande vägledningen. I artikeln skrev vi bl.a. att fler förordningsförslag var att vänta i ett andra steg innan omprövningarna återupptas den 1 juli 2025. Det som regeringen nu har beslutat om i juni är ett led i detta.
De nu aktuella regeländringarna i ovan anförda förordningar börjar gälla den 23 juli 2025.
Regeringskansliet bereder för tillfället de remitterade förslagen om att Svenska kraftnät och Energimyndigheten ska bistå de länsstyrelser som är vattenmyndigheter i arbetet med klassificering och normsättning respektive lag- och förordningsändringar. Detta i syfte att möjliggöra undantag från kraven enligt art- och habitatdirektivet (direktiv 92/43/EEG).
Alrutz’ Advokatbyrå kan vattenverksamhet. Byråns långa erfarenhet av tillståndsprövning av vattenkraft gör att vi på ett tryggt sätt kan lotsa våra klienter genom omprövningsprocesserna och andra vattenrättsliga frågor.
Du kan läsa mer om byråns vattenrättsliga arbete under vårt verksamhetsområde vattenrätt.