Vattenkraft: Förordningsförändringar för NAP-omprövningar, översyn av HARO-värdena och kommande vägledning

Regeringen har nu beslutat i fråga om flera av förslagen i den tidigare remitterade departementspromemorian under den pågående NAP-pausen. Syftet är att säkerställa att vattenkraftens förmågor i kraftsystemet, såsom elproduktion, elberedskap och reglerkraft, inte försämras i samband med omprövning av svensk vattenkraft.

De nya förordningsbestämmelserna innebär att de länsstyrelser som är vattenmyndigheter måste se över klassificeringar och miljökvalitetsnormer för berörda vattenförekomster, under den samverkan som sker innan verksamhetsutövare ska ge in ansökan om omprövning. De ska också bedöma om en vattenförekomst kan förklaras som kraftigt modifierad (KMV). Detta ska bidra till att säkerställa att verksamheterna prövas mot rätt kravnivå.

Dessutom införs en skyldighet att vid en sådan översyn, inom ramen för beslut om KMV och mindre stränga krav, särskilt beakta en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel.

Regeringen har också gett i uppdrag till Havs- och vattenmyndigheten, Svenska kraftnät och Energimyndighet att se över de så kallade HARO-värdena. Myndigheterna ska även ta fram vägledning för hur de länsstyrelser som är vattenmyndigheter särskilt beaktar intresset av en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel i vattenförvaltningsarbetet. Vägledningen ska, enligt uppdraget, också gälla vid bedömning av om det finns förutsättningar för att KMV-förklara vattenförekomster samt besluta om mindre stränga krav.

De övriga förslagen i promemorian bereds fortfarande i Regeringskansliet, och ska enligt uppgift från regeringen resultera i fler förordningsförslag i ett andra steg innan omprövningarna återupptas den 1 juli 2025.

De nya förordningsbestämmelserna är införda dels i förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter, dels i vattenförvaltningsförordningen (2004:660).

I 42 a § förordningen (1998:1388) om vattenverksamheter införs följande (kursivt nedan):

42 a § Länsstyrelserna ska, i god tid före det att verksamhetsutövaren senast ska ha gett in en ansökan om prövning enligt 39 §, samverka kring det underlag som behövs för att säkerställa en effektiv prövning. Samverkan ska ske med de verksamhetsutövare vars verksamheter omfattas av planen, samt med berörda kommuner, myndigheter och intresseorganisationer.

Under samverkan ska de länsstyrelser som är vattenmyndigheter se över klassificeringen av och miljökvalitetsnormerna för de ytvattenförekomster som påverkas av de verksamheter som samverkan avser. Översynen ska särskilt omfatta förutsättningarna för att

  1. förklara en vattenförekomst som kraftigt modifierad enligt 4 kap. 3 § vattenförvaltningsförordningen (2004:660), och
  2. besluta om mindre stränga krav enligt 4 kap. 10 § vattenförvaltningsförordningen (2004:660).”

Den andra ändringen sker i 4 kap. vattenförvaltningsförordningen (2004:660) där det införs två nya lagrum. Därtill införs en ny bilaga 2 innehållande HARO-värden. De nya paragraferna, 4 kap. 3 a § och 10 a §, följer i kursivt enligt nedan:

3 a § När vatten lagras för kraftproduktion ska vattenmyndigheten vid bedömningen av om förutsättningarna är uppfyllda för att förklara en ytvattenförekomst som kraftigt modifierad enligt 3 § särskilt beakta intresset av en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel, vilket ska bidra till att säkerställa

  1. att riktvärdet för det aktuella huvudavrinningsområdet enligt bilaga 2 inte riskerar att överskridas,
  2. att den nationella elberedskapen inte försämras, och
  3. reglerkraften i en vattenverksamhet för produktion av vattenkraftsel som är av vikt för elsystemets leveranssäkerhet i Sverige.”

10 a § När vatten lagras för kraftproduktion ska vattenmyndigheten vid bedömningen av om förutsättningarna är uppfyllda för att besluta om mindre stränga krav för en ytvattenförekomst enligt 10 § särskilt beakta intresset av en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel, vilket ska bidra till att säkerställa

  1. att riktvärdet för det aktuella huvudavrinningsområdet enligt bilaga 2 inte riskerar att överskridas,
  2. att den nationella elberedskapen inte försämras, och
  3. reglerkraften i en vattenverksamhet för produktion av vattenkraftsel som är av vikt för elsystemets leveranssäkerhet i Sverige.”

Förordningsändringarna börjar gälla den 26 juni 2025.

Myndighetsuppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Klimat- och näringslivsdepartementet) senast den 16 januari 2026.

Alrutz’ Advokatbyrå kan vattenverksamhet. Byråns långa erfarenhet av tillståndsprövning av vattenkraft gör att vi på ett tryggt sätt kan lotsa våra klienter genom omprövningsprocesserna och andra vattenrättsliga frågor.

Du kan läsa mer om byråns vattenrättsliga arbete under vårt verksamhetsområde vattenrätt.

Dela